Wat te doen na de cPanel prijsstijgingen

Leestijd
2 minuten
Auteur
William Edwards
Datum
28 juni 2019

Hosting controlepaneel cPanel heeft hun prijzen flink verhoogd. Sommige klanten van cPanel gaan waarschijnlijk meer dan 400% extra betalen.

cPanel, het grootste hosting controlepaneel op de markt, heeft hun prijzen afgelopen week flink verhoogd. Hun klanten zijn onaangenaam verrast door een volledig nieuwe prijsstructuur: klanten betalen nu flink meer per server en daarbovenop ook nog per account. Dit kan flinke invloed hebben op je marge. Wat nu?

Waarom een cPanel prijsverhoging?

cPanel is 23 jaar geleden gelanceerd als één van de eerste hosting controlepanelen, en sindsdien uitgegroeid tot het grootste controlepaneel op de markt.

Deze week heeft cPanel een prijsverhoging aangekondigd. Waar klanten voorheen per server betaalden, betalen hun klanten nu een hogere prijs per server en per account.

In 2018 is cPanel overgenomen door een 'private equity' firma en het lijkt erop dat zij hun investering eindelijk willen terugverdienen. Toch komt de prijsverhoging als een schok voor de meesten, omdat in de FAQ van cPanel staat dat de prijzen niet verhoogd worden: "While we regularly evaluate our licensing prices, our fees did not change as part of this transaction."

Nieuwe cPanel prijzen
Nieuwe prijzen
Oude cPanel prijzen
Oude prijzen

De meest opmerkelijke prijsverhoging is een stijging van $20/maand (onbeperkt accounts) naar $45/maand (100 accounts) + $0.20 per extra account.

Betalen per account is vrijwel alleen interessant als je managed hosting gebruikt. Per account betalen met eigen servers kan flinke impact hebben op je kosten en marge. Het is dan ook niet gek dat vele hosters niet blij zijn met de prijsverhoging.

Wat nu?

De prijsverhoging is dermate hard aangekomen bij de community dat de website van cPanel sinds de aankondiging constant onder vuur ligt van DDoS-aanvallen. Met de gigantische prijsverhogingen zijn er drie opties:

  • De prijsverhogingen accepteren. Bij collega hosters zien we stijgingen aan de inkoopkant van minimaal 125% en vaak meer dan 400%;
  • Overstappen naar een premium hosting-oplossing zoals container hosting voor webbureaus;
  • Als je cPanel alleen gebruikt voor niet-bedrijfskritische sites, dan kun je een open source alternatief gebruiken;
  • Ook interessant: sinds afgelopen jaar is cPanel lid van dezelfde bedrijvengroep als Plesk. Overstappen op Plesk kan een niet 100% veilige keuze zijn

Voor klanten en partners van Cyberfusion verandert er niets. Wij maken namelijk geen gebruik van cPanel. Door onze uitbundige technische kennis en jarenlange hosting-ervaring bouwen wij vrijwel alle software zelf. Met volledige controle over ons hosting-platform kunnen we de beste diensten aan onze partners bieden.

Tip voor onze webbureau partners: hebben sommige van je klanten op dit moment hun eigen hosting? Mail of bel ze eens en vraag of ze cPanel hosting gebruiken. Grote kans dat hun hoster de prijsverhoging doorberekent. Naast een contactmoment met je klant, is jouw hosting-aanbieding waarschijnlijk interessanter.

Ook interessant
CyberNOC 2.0 ziet het levenslicht!
Leestijd
2 minuten
Auteur
William Edwards
Datum
4 november 2019

CyberNOC, de statuspagina van Cyberfusion, heeft een grote update gekregen. De software CyberStatus hebben we in-house ontwikkeld.

Laravel-based open sourced knowledge base released!
Leestijd
2 minuten
Auteur
Cyberfusion
Datum
24 september 2019

We have released the Laravel-based, open source Cyberfusion knowledge base into the wild! With 2FA, user management, and knowledge base content management.

Veilig zonder downtime: Linux-kernel patching uitgelegd
Leestijd
3 minuten
Auteur
William Edwards
Datum
9 september 2019

De Linux-kernel vormt de basis voor allerlei systemen. Door de complexiteit van de kernel komen er geregeld patches uit die wij zonder downtime doorvoeren.

Direct Contact

Meer informatie? Neem direct contact op!

icon-phone

Bel nu: 040 - 711 44 96

icon-mail

Mail nu: sales@cyberfusion.nl